දකුණු ඉවුර සංවර්ධනයේ පිහිටෙන් මාදුරු ඔයත් සේල් පොළට

2017-01-15     (චතුර දිසානායක)

ලංකාවේ ඉඩම් විදේශයන්ට පවරා දීම මේ වන විට උණුසුම් මාතෘකාවක් වී තිබේ. ඒ අතර හම්බන්තොට ඉඩම් චීනයට ලබා දීම මේ මොහොතේ උත්කර්ෂයට නැඟී තිබේ. ඒ වෙනුවෙන් පුළුල් ජනතා විරෝධයක් ද නිර්මාණය වී තිබෙන අතර, ඒ වෙනුවෙන් විශාල උද්ඝෝෂණයක් ද පසුගියදා පැවැත්විණි. ඉඩම් කොල්ලය සම්පූර්ණයෙන්ම හම්බන්තොටට දිශානති වෙද්දී ඒ හා සමානම ඉඩම් කොල්ලයක් මාදුරු ඔය ආශ‍්‍රිතව සිදු වන්නට පිඹුරු පත් සැකසෙන්නේ කාටත් හොර රහසේ ය. මේ සඳහා ඉඩම් ප‍්‍රතිසංස්කරණ කොමිසම යටතේ ඇති ඉඩම් තෝරාගෙන ඇති අතර පලතුරු, එළවළු හා වාණිජ භෝග වගා කිරීමට මෙම ඉඩම් ලබා දීමට තීරණය කර ඇත. ‘‘1982 වසරේ දී ඉදි කරන ලද මාදුරු ඔය ජලාශය කඩිනම් මහවැලි සංවර්ධන වැඩසටහන යටතේ ඉදි කරන ලද ප‍්‍රධාන ජලාශයන්ගෙන් එකකි. පොළොන්නරුව සහ මඩකලපුව දිස්ත‍්‍රික්ක පදනම් කර ගත් මහවැලි ‘බී’ කලාපයේ ඉඩම් හෙක්ටයාර 39,000ක් කෘෂිකාර්මික කටයුතු සඳහා සංවර්ධනය කිරීම එමඟින් අපේක්ෂා කරන ලදී. එහි වම් ඉවුර සංවර්ධන කටයුතු ආරම්භ කර ඉදි කිරීම් නිමවා ඇතත්, මූල්‍ය ප‍්‍රතිපාදන ප‍්‍රමාණවත් නොවීම නිසා දකුණු ඉවුර ප‍්‍රදේශය සංවර්ධනය කිරීම මේ දක්වා ක‍්‍රියාත්මක කරනු ලැබ නොමැත. ඒ අනුව, වසර ගණනාවක් පැවැති යුද්ධයෙන් බලපෑමට ලක්ව අඩාලව පැවති, පොළොන්නරුව සහ මඩකලපුව දිස්ත‍්‍රික්කවල සමාජ ආර්ථික සංවර්ධනය උදෙසා පානීය ජලසම්පාදනය, වාරි ජලසම්පාදනය සහ යටිතල පහසුකම් සංවර්ධනය කඩිනම් කිරීම අරමුණු කර ගනිමින් මාදුරු ඔය දකුණු ඉවුර සංවර්ධන ව්‍යාපෘතිය - 2017 වැඩපිළිවෙළ 2020 වසර වන විට අවසන් කිරීම පිණිස මහවැලි සංවර්ධන හා පරිසර අමාත්‍යවරයා වශයෙන් ජනාධිපති මෛත‍්‍රීපාල සිරිසේන මැතිතුමා ඉදිරිපත් කළ යෝජනාව අමාත්‍ය මණ්ඩලය විසින් අනුමත කරන ලදී’’ යනුවෙන් මාදුරු ඔය සංවර්ධන ව්‍යාපෘතිය සම්බන්ධයෙන් කැබිනට් මණ්ඩල තීරණයක සඳහන් වේ. එම තීරණය ගෙන දින කිහිපයක් ඉක්ම යත්ම ජනාධිපතිවරයා විසින් චීනය සමග ගිවිසුමකට එළඹෙන්නේ මාදුරු ඔය දකුණු ඉවුර සංවර්ධන ව්‍යාපෘතිය චීනයට කොන්ත‍්‍රාත් දෙමිනි. ඒ පසුගිය වසරේ ඔක්තෝබර් 26 වන දින ය. එහි ඉදිකිරීම් කොන්ත‍්‍රාත්කරු වන චීනයේ ක්‍්ඵෑ ඉංජිනියර් සමාගමේ සභාපතිනි ඛමද ශ්බ සහ මහවැලි සංවර්ධන හා පරිසර අමාත්‍යාංශයේ ලේකම් උදය ආර්. සෙනෙවිරත්න විසින් ගිවිසුමට අත්සන් තැබීය. ‘පිබිදෙමු පොළොන්නරුව’ වැඩසටහන යටතේ නව ව්‍යාපෘතියක් ලෙස ලබන ජනවාරි මාසයේ දී මෙම ව්‍යාපෘතියේ වැඩ ආරම්භ කිරීමට නියමිත අතර, 2020 දී එහි වැඩ අවසන් කොට ජනතා අයිතියට පැවරීමට අපේක්ෂිත ය. චීන එක්ෂීම් බැංකුවේ සියයට සියයක ණය ආධාර යටතේ ව්‍යාපෘතිය කි‍්‍රයාත්මක කෙරෙන අතර, ඇස්තමේන්තුගත සම්පූර්ණ වියදම රුපියල් මිලියන 6,969කි. දකුණ ඉවුර සංවර්ධන ව්‍යාපෘතිය සමග අලූතින් තවත් හෙක්ටයාර් 39,000ක් සංවර්ධනය කෙරෙන බව කියවෙන අතර සොරොව්ව මීටර් දෙකකින් උස් කිරීම ද ව්‍යාපෘතියට අයත් ය. ඒ අනුව අතිරේක ජලය ඝන මීටර් මිලියන 229ක ධාරිතාවයකින් ඉහළ යනු ඇත. මෙම සංවර්ධන ව්‍යාපෘතිය සමග ප‍්‍රධාන ඇළ කි.මි 83ක් සංවර්ධනය කෙරෙන අතර බෙදුම් ඇළ මාර්ග කි.මි 900ක් සංවර්ධනය කිරීමට යෝජිතය. මේ අනුව තොප්පිගල, නැගෙනහිර මුහුදු තීරයට සමීප වීම වැනි කරුණු මත මෙම ව්‍යාපෘතිය ආශි‍්‍රතව පාරිසරික සංචාරක ව්‍යාපාරය දියුණු කිරීමට ද අපේක්ෂා කෙරෙන බව ව්‍යාපෘති යෝජනාවල සඳහන්ය. එළිපිට ජවනිකාව එසේ සිදු වන විට දේශපාලනයේ ද ආනුභාවයෙන් තිරය පිටුපස තවත් ජවනිකාවක් දිගහැරෙමින් පවතින්නේ චීනය ප‍්‍රමුඛ විදේශීය ආයෝජකයන්ට ඉඩම් පවරා දීමට පෙර ඉඩම්වල අයිතිකරුවන් පිරිසක් නිර්මාණය කිරීම අරමුණු කරගෙන විය හැකිය. එවිට සෘජුවම පෞද්ගලික ඉඩම් ලෙස ඒවා පවරා වන්දියක් ද තම හිතමිතුරන්ට ලබා දීම සිදු කළ හැකිය. මෙය හිතළුවක් නොව මේ වන විට ක‍්‍රියාත්මක වීම පටන් ගෙන තිබේ. මාදුරුඔය ජාතික වනෝද්‍යානයේ පේ‍්‍රරණ කලාපයේ තොප්පිගලට යාබද වන සංරක්ෂණ දෙපාර්තමේන්තුව යටතේ තිබෙන රක්ෂිත වනාන්තර ප‍්‍රදේශයේ අක්කර 4,200ක පමණ භූමි ප‍්‍රමාණයක් මේ වන විට නීතිවිරෝධීව එළිපෙහෙළි කරමින් තිබේ. සංවර්ධන ව්‍යාපෘතියක මුවාවෙන් එළිපෙහෙළි කරමින් පවතින භූමියේ ස්ථිර නිවාස 08ක් සහ තාවකාලික නිවාස 500කට අධික ප‍්‍රමාණයක් මේ වන විට ඉදි කර අවසන්ය. මහවනාවෙළ ආරියවංශ හිමි ලෙස හැඳින්වෙන භික්ෂුවක් විසින් මෙම ඉඩම් මංකොල්ලය සිදු කරමින් යන අතර මීට මාස 08කට පමණ පෙර සාදන ලද වෙහෙරගොඩැල්ල රජමහා විහාරය නමැති ස්ථානයක සිට මෙහෙයුම් කටයුතු සිදු කරමින් සිටියි. මෙම භික්ෂුවගේ සහයට රංජිත් රාජපක්ෂ නැමැත්තෙක් ද සිටියි. සංවර්ධන ව්‍යාපෘතියක මූලික අදියර ලෙස නිවාස නොමැති පුද්ගලයන් එම භූමියෙහි පදිංචි කරන බව පවසමින් මෙම ඉඩම් මංකොල්ලයට අවශ්‍ය ඉඩකඩ සකසාගෙන ඇත. එය සිදුවන්නේ ද අමුතුම ආකාරයකට ය. පෙර සඳහන් කළ භික්ෂුවට රුපියල් 500.00ක මුදලක් හා රංජිත් රාජපක්ෂ නමැත්තාට රුපියල් 2,000.00ක මුදලක් ලබා දීමෙන් අනතුරුව ඔවුන් රක්ෂිත භූමියෙහි පෙන්වා දෙන ස්ථානයකින් ඉඩම ලබා දීම සිදු කරයි. එම භූමියෙහි වගා ආරම්භ කිරීමට කැමති අයෙක් වේ නම් ඒ සඳහා ද අවස්ථාව තිබේ. ට‍්‍රැක්ටර් ගොයම් කපන යන්ත‍්‍ර ආදිය රක්ෂිතය තුළට ගෙන යාම සඳහා රංජිත් රාජපක්ෂට රුපියල් 2,500.00ක මුදලක් ගෙවිය යුතුව ඇත. මෙලෙස කැලෑ ඉඩම් තමන්ගේ බූදලයක් ලෙස මිනිසුන්ට විකුණන භික්ෂුව සහ රංජිත් නැමැත්තා මේ වන තෙක් කිසිදු අයුරක බාධාවකින් තොරව වනාන්තර ප‍්‍රදේශ විනාශ කරමින් සිටියි. වන සංරක්ෂණ දෙපාර්ත- මේන්තුවට අයත් මෙම වනාන්තරය එළිපෙහෙළි කිරීම සඳහා හෝ කුමන ඉදිකිරීමක් සඳහා හෝ කිසිවෙකුටත් අවසරයක් ලැබී නැත. අවම වශයෙන් මහවැලි අධිකාරියට හෝ පවරා ගෙන නැත. වන සංරක්ෂණ දෙපාර්තමේන්තුවේ අධ්‍යක්ෂ ජනරාල්වරයා පවසන පරිදි මාදුරුඔය රක්ෂිතය අවට සිදුවන්නේ පැහැදිලි ලෙසම නීතිවිරෝධී ක‍්‍රියාවකි. නමුත් එම නීතිවිරෝධී ඉඩම් මංකොල්ලය ඉදිරියට කරගෙන යන තුරු වනසංරක්ෂණ දෙපාර්තමේන්තුව මුනිවත රකිමින් සිටිනවා පමණක් නොව එයට අත්උදවු දෙමින්ද සිටියි. මෙම ප‍්‍රදේශය පුරාවිද්‍යාත්මකව ඉතා වටිනා ප‍්‍රදේශයක් වන අතර, ආදිවාසී වැදි ජනතාවගේ වාසභූමියක් වන හෙන්නානිගල ජනතාවට පවා මෙම ඉඩම් භාවිතා කිරීමට ඉඩ නොදුන් වන සංරක්ෂණ දෙපාර්තමේන්තුව කැලෑ කැපීමට අවශ්‍ය ඉඩකඩ මෙම වන සංහාරකයන්ට ලබා දී ඇත. එසේම මහවැලි කටයුතු පිළිබඳ ජනාධිපති ලේකම් මහින්ද රත්නායක පවසන පරිදි රක්ෂිත භූමිය වන සංරක්ෂණ දෙපාර්තමේන්තුවෙන් මහවැලි අධිකාරියට පවරාගෙන නොමැති වන අතර, නුදුරේදීම පවරා ගැනීමට අවශ්‍ය කටයුතු සිදුවන බව ද පවසයි. ඒ අනුව නුදුරේ දීම වන සංරක්ෂණ දෙපාර්තමේන්තුවට අයත් ඉඩම් විශාල ප‍්‍රමාණයක් මහවැලි අධිකාරිය යටතට පත් වනු ඇත. ඒ වන විට ඉහත කී භික්ෂුව සහ රංජිත් නැමැත්තාගේ මැදිහත්වීමෙන් අත්පත් කරගෙන ඇති ඉඩම් ද ඒ යටතට ගැනේ. ඒ වෙනුවෙන් වන්දි ලබා දීමටද සිදුවනු ඇත. පළමු ජාවාරම එලෙසින් සිදු වෙද්දී මෙලෙස කඩිමුඩියේ ජනාධිපති ලේකම්වරයාගේ මැදිහත් වීමෙන් වන සංරක්ෂණ දෙපාර්තමේන්තුවට අයත් ඉඩම් පවරා ගන්නේ මෙහි කොටසක් චීන රජයට පවරා දීමට වන බවට විශ්වාස කටයුතු ආරංචි මාර්ග සඳහන් කරයි. ඒ අනුව එක ගලෙන් කුරුල්ලන් දෙදෙනෙකු දඩයම් කර ගැනීමේ සැලැස්මක් මෙහි ඇති බව දැන් හොඳින්ම පැහැදිලිය. ජනාධිපති ලේකම්වරුන්ට හෝ වෙනත් කිසිවෙකුට මෙම ඉඩම් වලට අත තැබීමට හෝ නොහැකිය. 1907 අංක 16 දරන වන සංරක්ෂණ ආඥා පනතේ 2009 අංක 56 දරන සංශෝධිත පනතේ 6 වන වගන්තියේ 2 (ආ* උප වගන්තියට අනුව ගසක් කැපීම, කපා ඉවත් කිරීම පවා තහනම්ය. එහෙත් වන සංරක්ෂණ ආඥා පනත අමු අමුවේ කඩ කළ ද වන සංරක්ෂණ දෙපාර්තමේන්තුව නිහඬ පිළිවෙතක් අනුගමනය කරමින් සිටියි. එපමණක් නොව 1988 අංක 56 දරන සංශෝධිත ජාතික පාරිසරික පනත ඇතුළු අණපනත් නීති පද්ධති ගණනාවක් මේ වන විට මාදුරු ඔය ප‍්‍රදේශය තුළ උල්ලංඝනය වෙමින් තිබේ. පසුගිය කාලයේ හම්බන්තොට ප‍්‍රදේශයේ සිදු කරන ලද සංවර්ධන ව්‍යාපෘති සඳහා භූමි ප‍්‍රදේශ නිදහස් කර ගැනීම පිණිස එම ප‍්‍රදේශවල සිටි ගවයන් පට්ටි පිටින් මාදුරු ඔය රක්ෂිතය වෙත ගෙනැවිත් දමා ඇත. මේ වන විට මෙසේ ගෙනැවිත් දමන ලද ගවයන්ගේ ප‍්‍රමාණය 11,000ක් පමණ වන අතර, එම ගව පට්ටි බලා ගන්නවුන් ද වනෝද්‍යානය ආශි‍්‍රතව කුඩා පැල්පත් අටවාගෙන ජීවත් වන්නට පටන්ගෙන තිබේ. තම වාසභූමි අහිමි වීමෙන් සහ ආහාර ද අහිමි වීමෙන් අලි ඇතුන් වියරු වැටීම නිරායාසයෙන් සිදු වන්නකි. ලංකාවේ වෙනත් ප‍්‍රදේශවල ගම්බිම්වලට හානි කරන අලි ඇතුන් අල්ලා ගෙනැවිත් දමන්නේ ද මාදුරු ඔය වනෝද්‍යානය වෙතටය. මේ හේතුවෙන් ගැටලූව දෙගුණ තෙගුණ වී තිබේ. මේ වන විට මාදුරු ඔය රක්ෂිතය අවට සිදු වන මෙම එළිපෙහෙළි කිරීම් හේතුවෙන් මහවැලි ‘බී’ කලාපයේ ගම්මාන රැුසකට වන අලි තර්ජනයට මුහුණ දීමට සිදු වී තිබේ. නිදන්විල, දම්මින්න, පුබුදුගම, කන්දේගම, පිඹුරත්තෑව, යන ගම්මාන පවතින්නේ අලි කටේය. අලිමංකඩ ලෙස පවතින ප‍්‍රදේශ නිරාවරණය වන විට වන සතුන් ගම් වදිනවා හැර වෙනත් විකල්පයක් උන්ට නැත. රක්ෂිතයේ වන සතුන් දිය බීමට ඔයට පැමිණෙන්නේ ද එළිපෙහෙළි වන ප‍්‍රදේශයෙන් ය. එම නිසා මාදුරු ඔය රක්ෂිත ප‍්‍රදේශයේ සිදු වන මෙම දැවැන්ත පාරිසරික සංහාරය ප‍්‍රදේශයේ අලි ඇතුන්ගේ වාසභූමි අහිමි කරනවා පමණක් නොව මාදුරු ඔය රක්ෂිතයේ හා පේ‍්‍රරණ කලාපයේ ජෛව විවිධත්වයට ද බරපතල තර්ජනයක් එල්ල කර තිබේ. පෙර දී හෙක්ටයාර 20,000ක පමණ වනාන්තර කපා එළිපෙහෙළි කර මහවැලි ‘බී’ කලාපයට අවශ්‍ය ඉඩම් ලබා ගන්නා ලදී. ඉන් අනතුරුව හෙක්ටයාර 58,888ක ප‍්‍රමාණයක් අත්‍යවශ්‍යයෙන් සංරක්ෂණය කළ යුතු ප‍්‍රදේශයක් ලෙස සලකා මාදුරු ඔය ජාතික වනෝද්‍යානය ස්ථාපිත කරන ලදි. එලෙස ස්ථාපිත කරන ලද්දේ අලි ඇතුන් ඇතුළු සත්ව ප‍්‍රජාව හා වනාන්තර ආරක්ෂා කර වනෝද්‍යානය අවට ජනතාවගේ ජීවිත ආරක්ෂා කිරීමේ අරමුණින් ය. මෙහි අවසාන ජවනිකාව වන්නේ පසුගිය අයවැයෙන් ඉදිරිපත් කර ඇති යෝජනාවයි. ජනතාව නොමඟ යැවීමට කොළේ වසා සිදු කළ මෙම යෝජනාවෙන් කියැවෙන්නේ මාදුරු ඔය ප‍්‍රදේශයේ ඉඩම් වගා කටයුතු සඳහා ලබා දෙන බවයි. ඒ අනුව කෘෂිකාර්මික කටයුතු සඳහා ඉඩම් අක්කර දහසකට වඩා වැඩියෙන් වගා කළ හැකි ‘ගොවියෙකුට’ මෙම ඉඩම් බදු පදනම මත ලබා දෙන බවයි. මෙහි ඇති පළමු කාරණාව වන්නේ අක්කර දහසකට වඩා වැඩියෙන් වගා කළ හැකි ගොවියෙකු සොයා ගැනීමයි. ලංකාව තුළ එවැන්නෙකු සොයා ගත නොහැකි බව විචාර බුද්ධිය ඇති ඕනෑම අයෙකුට ඉතා පැහැදිලි කරුණකි. එසේ නම් මේ පිඹුරු පත් සැකසෙන්නේ දේශීය හෝ විදේශීය මහා පරිමාණ ව්‍යාපාරිකයන්ට මාදුරු ඔය වන රක්ෂිතයේ අයිතිය ලබා දීමට ය. මේ වන විටත් සෝමාවතිය අභය භූමියේ ඉඩම් ලෙට්ස් ඇග්‍රො සහ ඩෝල් සමාගම වෙත පවරා ඇති පරිද්දෙන්ම එය සිදුවනු ඇත. මේ අනුව ඉතාමත් පැහැදිලිව පෙනී යන කරුණ නම් මාදුරුඔය අභය භූමියේ අක්කර 20,000ක ප‍්‍රදේශයක් බරපතල අවදානමකට මුහුණ දී ඇති බවයි. දේශීය ජාවාරම්කාරයන්ගේ ද, සියල්ල විදේශිකයන්ට විකුණා දැමීමට සැරසෙන වර්තමාන ආණ්ඩුවේ ද හම්බන්තොටට පසු ඉලක්කය වී ඇත්තේ මාදුරුඔයයි. දැනටත් පියවරෙන් පියවර එය ඉදිරියට ගමන් කරමින් තිබුණ ද, ජනතාව බහුල ප‍්‍රදේශයක් නොවන නිසා පුළුල් ජනතා විරෝධයක් ඒ සම්බන්ධයෙන් ගොඩනැඟී නොමැත. එසේම සිදුවීම් එකිනෙකට වෙනස් නිසා සිදු වන්නේ කුමක්දැයි හරිහැටි අවබෝධ කර ගැනීමට ද නොහැකි වී තිබේ. කෙසේ වුවද සියල්ල අනතුරට ලක් කරමින් මාදුරු ඔය රක්ෂිතයට කරන්නා වූ මෙම දැවැන්ත සංහාරය හමුවේ පරිසර ඇමතිවරයා ලෙස ජනාධිපති මෛත‍්‍රීපාල සිරිසේන මෙම සංහාරය නැවතීම වෙනුවෙන් ඉතා ඉක්මනින් පියවර ගත යුතුව ඇත. එහෙත් ගැටලූව ඇත්තේ වැටත් නියරත් ගොයම් කන්නේනම් විසඳුම් සොයන්නේ කවුරුන්ද යන්නයි.

Read more

ජාතික සම්පත් ඉන්දියාවට පවරා දීමේ වික‍්‍රමසිංහ තියරිය

2017-01-08     (ඒස්.කේ ගමගේ)

එළඹි 2017 වසර රටේ ඉරණම තීරණය කරන වසර බවට පත්වෙමින් පවතින බවට ඉ`ගි පළවෙමින් පවතී. ඉන්දියාවට සහ චීනයට රටේ ජාතික සම්පත් උකස් කිරීමේ වසර බවට මේ වසර පත්වෙමින් පවතින බවට මේ වන විටත් සාක්ෂි රැුසක් හෙළිදරව් වී ඇත. එක් පැත්තකින් රටේ ඉඩම් ටික චීනයට පවරා දෙමින් ඇත. අනෙක් පැත්තෙන් රටේ ජාතික සම්පත් විකුණා දැමීමේ සැලසුම් කි‍්‍රයාත්මක වෙමින් පවතී. අනෙක් බරපතළම කාරණය වන්නේ එට්කා ගිවිසුම හරහා ලංකාව ඉන්දියාවේ කොලනියක් බවට පත් කිරීමයි. අගමැති වික‍්‍රමසිංහ සහ අමාත්‍ය මලික් සමරවික‍්‍රම මේ වන විට විවිධ සාකච්ජා හරහා ඉන්දියාව සමඟ ගිවිසුම් අත්සන් කිරීමේ සැලසුම් කි‍්‍රයාත්මක කර ඇති බවට පැහැදිලි සාක්ෂි හෙළිදරව් වී ඇත. මේ වන විට ති‍්‍රකුණාමලයේ තෙල් ටැංකි සංකීර්ණයේ තෙල් ටැංකි 8ක් භාවිත කරමින් පවතින්නේ ඉන්දියාවයි. ඊට අමතරව තවත් තෙල් ටැංකි 8ක් භාවිත කිරීමට සැලසුම් කරමින් සිටී. එට්කා ගිවිසුම අත්සන් කිරීමටත් පෙර ඉන්දියානු අයි.  ඕ. සී. සමාගම ලංකාව තුළ තෙල් ඒකාධිකාරයක් පවත්වාගෙන යනු ලබයි. ඉන්දියාව මේ වන විට ති‍්‍රකුණාමලයේ තෙල් ටැංකි 8ක් භාවිතා කරමින් සිටින්නේ කිසිදු නීතිමය බැඳීමකින් තොරව ය. ති‍්‍රකුණාමලයේ තෙල් ටැංකි සංකීර්ණයේ නීත්‍යනුකූල අයිතිය පවතින්නේ ලංකා ඛනිජ තෙල් නීතිගත සංස්ථාවට ය. ඉදිරියේ දී රට තුළ උද්ගත විය හැකි විදුලි අර්බුදයට පිළියමක් ලෙස ති‍්‍රකුණාමලයේ තෙල් ටැංකි සංකීර්ණය තුළ තෙල් ගබඩා කොට තැබීමට පසුගිය දා කැබිනට් මණ්ඩල අනුමැතිය හිමි විය. එම තෙල් ටැංකි සංකීර්ණයේ නඩත්තු කටයුතු සඳහා ගිය ඛනිජ තෙල් සංස්ථා නිලධාරීන්ට ඉන්දීය ඔයිල් සමාගමේ නිලධාරීන් පවසා ඇත්තේ ඉන්දීය තානාපති කාර්යාලයෙන් අනුමැතිය ගෙන පැමිණිය යුතු බව ය. නීත්‍යනුකූල අයිතිය ඇති ඛනිජ තෙල් සංස්ථා නිලධාරීන්ට වෙනත් රටක තානාපතිවරයෙකුගේ අනුමැතිය අවශ්‍ය නොවන බව තේරුම් ගත් ඛනිජ තෙල් සංස්ථා ඉංජිනේරුවන් කණ්ඩායමක් පසුගිය දෙසැම්බර් 28 වැනිදා නඩත්තු කටයුතු පිළිබඳව සොයා බැලීමට ති‍්‍රකුණාමලය තෙල් ටැංකි සංකීර්ණයට ගොස් ඇත. එහිදී ඉන්දීය ඔයිල් සමාගමේ ආරක්ෂකයන් විසින් තෙල් සංස්ථා ඉංජිනේරුවන් දෙදෙනෙකු සිරකොට තබාගෙන ඇත. මෙය රටේ නීතියට පිටින් ඉන්දීය ඔයිල් සමාගම කටයුතු කිරීමකි. රටේ ස්වාධිපත්‍යයට එල්ල කරන ලද බරපතළ තර්ජනයක් ලෙසින් ද මෙය සැලකිය යුතුය. තත්ත්වය එසේ වුවද ආණ්ඩුව නිහඬ පිළිවෙතක් අනුගමනය කරමින් තිබේ. එට්කා ගිවිසුම අත්සන් කිරීමටත් ප‍්‍රථම ඉන්දියාවේ හැසිරීම මෙපරිදි නම්, ගිවිසුම අත්සන් කිරීමෙන් පසුව ඇති විය හැකි තත්ත්වය ඉතා පැහැදිලි ය. ආණ්ඩුව රටේ ජනතාවට පවසන්නේ පාර්ලිමේන්තුවට නොදන්වා ජනතාවට හොරෙන් කිසිදු රටක් සමග ගිවිසුම් අත්සන් නොකරන බවකි. එහෙත්, දැන් රට තුළ සිදුවන සිදුවීම්වලින් මැනැවින් පැහැදිලි වන්නේ අගමැතිවරයාගේ සහ ඔහුගේ ගෝලබාලයන්ගේ න්‍යාය පත‍්‍රයක් රට තුළ කි‍්‍රයාත්මක වන බව ය. එට්කා ගිවිසුම හරහා කොළඹ වරායේ නැෙඟනහිර ජැටිය ඉන්දියාවට විකිණීමට එක`ගතා ඇති කරගෙන ඇත. ඉන්දියාවේ ඉල්ලීම වී ඇත්තේ භාවිතයට ගත හැකි ති‍්‍රකුණාමලයේ තෙල් ටැංකි 101න් 98ක් ඔවුන් වෙත ලබා දෙන ලෙස ය. ඉන්දියාවේ එම ඉල්ලීමට ලංකා රජය ඉතා හොඳ ප‍්‍රතිචාරයක් මේ වන විට දක්වා ඇත. ඉන්දියාවට පවරා ඇති තෙල් ටැංකි නැවත ලංකා රජයට පවරා ගැනීමට මේ වන විට කැබිනට් පති‍්‍රකාවක් සම්මත වී තිබුණ ද, සියල්ල සිදුවෙමින් පවතින්නේ එම නීතිමය ආවරණයන් ද බැහැර කරමිනි. පසුගියදා තෙල් සංස්ථා ඉංජිනේරුවන් සිරකොට තබාගෙන ඇත්තේ මෙවන් පසුබිමකය. ඒ අනුව පැහැදිලි වන්නේ ඉන්දියාව ගිවිසුම අත්සන් කිරීමටත් ප‍්‍රථම සිය බලය ව්‍යාප්ත කර ඇති බවයි. මේ සඳහා අග‍්‍රාමාත්‍ය රනිල් වික‍්‍රමසිංහ සෘජුව වගකිව යුතුය. පෙර අනුමත වූ කැබිනට් පති‍්‍රකාව අහෝසි කොට විශේෂ කැබිනට් පති‍්‍රකාවක් ඉදිරිපත් කොට ඇත්තේ අගමැති වික‍්‍රමසිංහ විසිනි. එම විශේෂ කැබිනට් පති‍්‍රකාවේ සඳහන්ව ඇත්තේ විදේශ රටක් සමග එක් වී ද්වීපාර්ශ්වික එක`ගතාවක් ලෙස ති‍්‍රකුණාමලය තෙල් ටැංකි සංකීර්ණය ප‍්‍රයෝජනයට ගැනීම සඳහා කටයුතු කරන බවයි. වික‍්‍රමසිංහ අගමැතිවරයා මෙහි දී විදේශ රටක් ලෙස සඳහන් කොට ඇත්තේ වෙනත් රටක් නොව ඉන්දියාවයි. මෙය ජනතාවට කොළේ වසා ගැසීමකි. මේ තුළින් එට්කා ගිවිසුම අත්සන් කිරීමටත් ප‍්‍රථම ඛනිජ තෙල් නීතිගත සංස්ථාවට ඇතුළු විය නොහැකි තත්ත්වයක් වික‍්‍රමසිංහ අගමැතිවරයා විසින් නිර්මාණය කර ඇත. එට්කා ගිවිසුමේ බරපතළකම මේ එක් සිදුවීමකින් වුව පැහැදිලි වේ. රට අකර්මණ්‍ය තත්ත්වයට පත් කිරීමට ඉන්දියාවට අවශ්‍ය පසුබිම වික‍්‍රමසිංහ ආණ්ඩුව විසින් නිර්මාණය කරමින් ඇත. තෙල් සම්බන්ධ ඒකාධිකාරය ඉන්දියාව විසින් අත්පත් කර ගැනීමෙන් පසුව ලංකා රජයට සිදුවන්නේ ඉන්දියාවේ පදයට නැටීමටය. මෙය වික‍්‍රමසිංහලාට ප‍්‍රශ්නයක් නොවූව ද, මෙරට ජනතාවට එය බරපතළ ප‍්‍රශ්නයකි. පසුගිය රාජපක්ෂ රජය ආර්ථිකය සම්බන්ධයෙන් දැඩි විශ්වාසයක් තබන ලද්දේ චීනය කෙරෙහි ය. ඒ අනුව රාජපක්ෂ පාලනය ජාත්‍යන්තරය කළමනාකරණය කිරීමට යාමේ දී දැඩි දුෂ්කරතාවයන්ට මුහුණ දීමට සිදු විය. වික‍්‍රමසිංහ රජය ඉන්දියාව, චීනය හා ඇමරිකාව කළමනාකරණය කිරීමට ගොස් රටේ සම්පත් විකුණා දැමීමේ දිශාවට තල්ලූ වෙමින් ඇත. භූගෝලීය වශයෙන් ලංකාවේ පිහිටීම හේතුවෙන් මේ රටවල් සියල්ලටම ලංකාව යනු අතිශයින්ම වැදගත් රටකි. මේ වන විට චීනය සමග ඇතිකරගෙන ඇති ආර්ථික සබඳතා හේතුවෙන් ඉන්දියාව සහ ඇමරිකාව ආර්ථික අරමුණුවලට එහා ගිය අරමුණු වෙනුවෙන් ලංකාවේ භූමිභාගයක් ලබා ගැනීම වෙනුවෙන් කටයුතු කරමින් ඇත. ඉන්දියාව, චීනය හා ඇමරිකාව ඉන්දියානු සාගර කලාපයේ දැඩි තරගයක නිරතව සිටින බව රහසක් නොවේ. මේ තත්ත්වය තුළ ලංකාව එම රටවල්වල හිරකාරයෙක් බවට පත්ව ඇත. ඉන් ප‍්‍රයෝජන ගන්නා ඉන්දියාව අසල්වැසි මිතුරාගේ භූමිකාවට පණ පොවමින් ලංකාව සමග ගිවිසුම් අත්සන් කිරීමට සැරසෙන්නේ ඔවුන්ගේ ආර්ථික ඉලක්ක වෙත ගමන් කිරීමට මිස ලංකාවේ ආර්ථික ඉලක්ක ජය ගැනීමට අවශ්‍ය පහසුකම් සැලසීමට නොවේ. ඒ අනුව යෝජිත එට්කා ගිවිසුම බිල්ලෙකු නොව බරපතළ මර උගුලක් බව තේරුම් ගත යුතුය. ඉන්දු ලංකා ආර්ථික සහ තාක්ෂණික සහයෝගිතා ගිවිසුම හෙවත් එට්කා ගිවිසුම පිළිබඳව මේ වන විට නිල වශයෙන් සාකච්ජා වට දෙකක් පවත්වා ඇත. ඊට අමතරව නිල නොවන මට්ටමින් ද සාකච්ජා පවත්වා ඇත. නිල සහ නිල නොවන සාකච්ජා සඳහා අමාත්‍ය මලික් සමරවික‍්‍රම සහභාගී වී ඇත. අග‍්‍රාමාත්‍ය රනිල් වික‍්‍රමසිංහ වෙනුවෙන් මලික් සහභාගී වූ බව දැනගන්නට ලැබේ. අමාත්‍ය මලික් සමරවික‍්‍රම සහභාගී වුවද නියෝජනය කරනු ලබන්නේ අග‍්‍රාමාත්‍ය රනිල් වික‍්‍රමසිංහගේ මතය ය. මේ වන විට පැවති නිල සාකච්ජාවල දී ලංකාව පාර්ශ්වයෙන් මෙම එට්කා ගිවිසුම හැකි ඉක්මනින් අත්සන් කිරීමට එක`ගතාව පළ කර ඇත. දැඩි එට්කා විරෝධයක් රට තුළ නිර්මාණය වීමට ප‍්‍රථම හා ආණ්ඩුවේ පවතින අස්ථාවරත්වය මත මෙම ඉක්මන් කිරීම සිදු වී ඇතැයි පැවසේ. නිල නොවන සාකච්ජාවල දී අග‍්‍රාමාත්‍ය රනිල් වික‍්‍රමසිංහ මෙම ගිවිසුම අත්සන් කිරීම හැකි ඉක්මනින් කළ යුතු බව ඉන්දීය බලධාරීන්ට පවසා ඇත. රට තුළ පැන නැඟී ඇති සහ ඉදිරියේ දී පැන නැඟිය හැකි තත්ත්වය හොඳින් විශ්ලේෂණය කොට ඇති ඉන්දීය බලධාරීන් මෙම ගිවිසුම හදිසියේ අත්සන් කිරීමට වැඩි උනන්දුවක් දක්වා නැත. ඉන්දීය භාණ්ඩ සම්බන්ධයෙන් ලංකාව තුළ හොඳ වෙළෙඳපොළක් පවතින බැවින් ඒ තත්ත්වය මඟහරවා ගැනීමට ඉන්දියාව උනන්දු නොවන බව මේ හරහා පැහැදිලි වේ. ඉන්දීය බලධාරීන් ලංකාවට පවසා ඇත්තේ ලංකාවේ පවතින එට්කා විරෝධයන් දුරු කර ගැනීම ආණ්ඩුවේ වගකීමක් බැවින් ඒ තත්ත්වය ඇති කර ගැනීමට ලංකා ආණ්ඩුවට කල් ලබා දෙන බවයි. ඉන්දියාවේ ඉලක්කය වී ඇත්තේ 2017 ජුනි, ජූලි මාසවල දී මෙම ගිවිසුමට අත්සන් කිරීමටයි. එට්කා ගිවිසුම සම්බන්ධයෙන් තුන්වන වටයේ සාකච්ඡුා ජනවාරි 04 සහ 05 දෙදින තුළ දී කොළඹ දී පැවැත්වීමට සූදානමක් පවතින බව ද මේ වන විට හෙළි වී ඇත. මේ බව ඉන්දීය මාධ්‍යය ද වාර්තා කොට ඇති බව දැනගන්නට ලැබේ. මේ වන විට එට්කා ගිවිසුම තීරණාත්මක අදියරයකට පැමිණ ඇති බව ‘ඉන්දීය එක්ස්ප‍්‍රස්’ පුවත් පත ද වාර්තා කොට ඇත. රනිල් වික‍්‍රමසිංහ ප‍්‍රමුඛ ආණ්ඩු පාර්ශ්වය එට්කා අත්සන් කිරීමට තීරණය කොට තිබුණේ පසුගිය දෙසැම්බර් 31 වැනිදා ය. නමුත් රට තුළ සිදුවූ එට්කා විරෝධය හේතුවෙන් ආණ්ඩුව ගිවිසුමට අත්සන් තැබීමට මඳක් පසුබට විය. එහෙත්, ආණ්ඩුව උත්සාහය අත්හැරි බවක් දක්නට නොමැත. ලංකාව මෙම ගිවිසුමට අත්සන් කිරීමට කැමැත්ත පළ කොට ඇතත් ඉන්දියාවේ මතය වී ඇත්තේ දෙපාර්ශ්වයම තෘප්තිමත් වනතුරු සාකච්ජා පැවැත්විය යුතු බවකි. ඉන් අදහස් වන්නේ ලංකාව තෘප්තිමත්වීම නොවේ. රනිල් ප‍්‍රමුඛ ආණ්ඩු පාර්ශ්වය මේ වන විට ඕනෑවටත් වඩා තෘප්තිමත් වී ඇත. ඉන්දියාව උත්සාහ ගනිමින් ඇත්තේ ඔවුන්ට වැඩි වාසිදායක වටපිටාවක් නිර්මාණය කර ගැනීමයි. එතෙක් ඔවුන් කල් මරමින් සිටී. එවිට ලංකාව කොන්දේසි විරහිතව ඉන්දීය පාර්ශ්වය සමග පවතින සාකච්ජාවලදී ඕනෑම එක`ගතාවයකට එක`ග වනු ඇත. ඒ එක`ගතාවය විමසා බලා ඉන්දියාව ඔවුන්ට වාසිදායක මොහොතක දී ගිවිසුමට අත්සන් කිරීමට තීරණය කොට ඇත. අගමැති රනිල් වික‍්‍රමසිංහගේ මාමා වූ ජේ. ආර්. ජයවර්ධන 1987දී ජනතා විරෝධය මැද ඉන්දියාව සමග දේශද්‍රෝහී ගිවිසුමක් අත්සන් කිරීමෙන් පසුව ඉන්දීය හමුදාව ලංකාවෙන් පළවා හැරීමට ලාංකීය ජනතාවට ජීවිතවලින් වන්දි ගෙවීමට සිදු විය. ජේ. ආර්. ගේ බෑනා වන රනිල්ගේ ගිවිසුම හරහා රටට දැවැන්ත හානියක් වීමේ පෙර නිමිති පහළ වී ඇත. ආර්ථික, දේශපාලන, සමාජීය, සංස්කෘතිකමය ආදී සෑම ක්ෂේත‍්‍රයක්ම මේ ගිවිසුම හරහා ඉන්දියාව ගිල ගනු ඇත. විශේෂයෙන්ම ලංකාවේ ආර්ථිකය ඉන්දියාවට අවශ්‍ය පරිදි හසුරුවනු ඇත. මෙය බරපතළ අනතුරක පෙරනිමිත්තකි. එළඹෙන මොහොත ලාංකීය සමාජයට තීරණාත්මක මොහොතකි. රනිල්ලාගේ මේ දේශද්‍රෝහී ගිවිසුම තීරණාත්මක ලෙස ජනතා බලවේග විසින් පරාජය කළ යුතු වන්නේ මේ සියලූ තත්ත්වයන් සලකා බැලීමෙනි. රටක් ලෙස නිල නොවන මට්ටමින් ඉන්දියාව අපේ ස්වාධිපත්‍යය ගිලගෙන ඇති වටපිටාවක මෙම ගිවිසුම හරහා සම්පූර්ණයෙන්ම ගිලගනු ඇත. එබැවින් සියලූ වෘත්තිකයන් ප‍්‍රගතිශීලී ජන බලවේග ඇතුළු සමස්ත ලාංකීය සමාජය සංවිධානාත්මකව පෙළගැසීම තුළින් පමණක්ම මේ ඉන්දීය රනිල් දේශද්‍රෝහී ගිවිසුම පරාජය කළ හැකිවනු ඇත. හෙළිදරව් වී ඇති සියලූ කරුණු විසින් බල කර ඇත්තේ මේ යථාර්ථයයි.

Read more